Hantera och övervaka kopplingslägen och hantera planerade och oplanerade avbrott
Trimble DMS innehåller automatisering och verktyg för att effektivt hantera hela eldistributionsnätets kopplingsläge från huvudmatningspunkterna ned till smarta elmätare. Distributionshanteringssystemet kan samverka sömlöst med delstationsautomatisering och avancerad mätarinfrastruktur.
Trimble DMS innehåller en komplett uppsättning funktioner för planera kommande åtgärder och registrera tidigare händelser vid kopplingsåtgärder, larmmeddelanden, tillståndsbyten och andra säkerhetsåtgärder. Med systemet kan incidenter som längre fel och planerade störningar på alla spänningsnivåer hanteras. Beräkning av felställe, omfattande administration av felanmälningar och olika realtidsanalyser möjliggör effektiv och optimal återställning av försörjningen. Distributionshanteringssystemets lättanvända verktyg används för att skapa en databas över avbrottshistoriken och utföra exakta analyser av direktkompensation och avbrottsstatistik.
|
Viktiga fördelar
- Ökad kvalitet på kraftleveranserna
- Enklare daglig drift
- Kontrollerad hantering av storskaliga avbrott
- Tillförlitlig övervakning och kontroll i realtid av HV- och MV-nät
- Nästan realtidshantering av LV-nät
- Förbättrad övervakning av kundernas spänningskvalitet
- Effektiv hantering av felanmälningar
- Omfattande uppsättning avbrottsrapporter och statistik, t.ex. för att uppfylla krav från reglerande myndighet
Integrationen mellan Trimble DMS och AMR mer än tredubblade den nätlängd som övervakas automatiskt. Vi får information från varje hushåll inom vårt verksamhetsområde, även från sommarstugor.
Jarmo Karjalainen, Chef för IT och tekniska utveckling, Elenia AB
Avbrottskommunikation
Viktiga verktyg för utveckling av externa och interna kommunikationstjänster, synkroniserade med en distributionsprocesstatus i realtid
Avbrottskommunikation innehåller ett brett utbud av kommunikationstjänster och gränssnitt för status och händelser vid nätverksdrift.
Verktygen för extern kommunikation tillhandahåller aktuell avbrottsinformation för konstruktionstjänster för såväl kunder som allmänheten. Programmet kan till exempel användas för tjänster som avbrottskarta på Internet, IVR (Interactive Voice Response) baserad på avbrottssituationen och SMS-meddelanden för att underrätta kunder om pågående och nyliga störningar. Verktygen för intern kommunikation tillhandahåller plats- och statusinformation i realtid från fältarbetare för att styra fältarbetet. Viktiga fördelar
|